close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Политика
Лица
Институциите
Анализи
Бизнесът
Прогнози
Спорт
RSS
Водещи новини
Как Южна Корея се превърна в световна културна сила
©
11:09 / 14.10.2024
442
Филмите ѝ печелят "Оскар", телевизионните ѝ сериали и кей-поп (K-pop) звезди са популярни по цял двят, а корейска писателка преди дни спечели Нобелова награда за литература...Как Южна Корея се утвърди като културна сила? Отговор на въпроса предлага Франс прес.

Зараждането на Корейска вълна (Халю)



От края на 90-те години на миналия век корейските филми и кей-поп звездите набират популярност в съседни азиатски държави като Япония и Китай. Това бележи зараждането на  Халю или Корейската вълна - разпространението на южнокорейската култура извън пределите на страната. През 2012 г. тя завладя западните страни с "набиващия се в главата" хит Gangnam Style на рапъра Сай.

През следващото десетилетие детската "вайръл" песничка Babyshark счупи рекордите по гледаемост в Ютюб, суперзвездите на кей-попа Би Ти Ес и "Блакпинк" оглавиха класации по света, "Паразит" на Пон Джун-хо сътвори история на наградите "Оскар" като стана първата продукция на неанглийски език с награда за най-добър филм (плюс още три), а "Игра на калмари" се превърна в сензация и най-гледания неанглоезичен сериал на стрийминг платформата "Нетфликс". 

През 2022 г. южнокорейският износ на културни стоки е на стойност почти 12 милиарда евро - повече от домакинските уреди или електрическите автомобили. Това са предимно видеоигри като Battlegrounds Mobile, която е изключително популярна в Индия и Пакистан. Целта на правителството е до 2027 г. износът да достигне около 23 милиарда евро.

Смутно минало



Режисьорът и носител на "Оскар" Пон Джун-хо обяснява културния успех на Южна Корея с "драматичните периоди", преживени от жителите на тази азиатска страна, която след Корейската война (1950-1953 г.) преминава през военна диктатура, радикална икономическа трансформация и демократичен преход.

Тези "екстремни събития" допринасят за изобилието от вдъхновение и стимули за творците. "Това място е толкова динамично и бурно", казва Пон Джун-хо. 

Отличената кей-литература



Хан Канг, която в четвъртък получи Нобеловата награда за литература, се прочу с творби, вдъхновени от съвременната история на страната й. Писателката на 53 години беше отличена за своята "интензивна поетична проза, която се сблъсква с историческата травма и разкрива крехкостта на човешкия живот". 

Много южнокорейски автори са разглеждали травматичното минало на страната си в своите произведения. Хан Канг обаче създава своя собствена "поразителна литературна естетика", казва О Хьон-юп, професор по литература в Корейския университет.

Жените пионери



Южна Корея е една от богатите страни, където работят най-малко жени, но те са в челните редици на културния успех на страната. "Вегетарианката" от Хан Канг се счита за пионерски текст на екофеминизма. Романът "Ким Джи-юн, родена през 1982" г. от Чо Нам-джу - разказ за омъжена жена, която спира да работи, за да отгледа детето си, пожъна голям международен успех.

Обществена подкрепа и "пиянство"



Въпреки че правителството е инвестирало значителни суми в подкрепа на културния сектор, експертите отбелязват, че понякога държавата е спъвала неговия успех. Хан Канг - първият южнокорейски автор, удостоен с Нобелова награда за литература, преди е била включена в "черния списък" с 9000 творци заради критики към правителството. 

Някои инициативи все пак се отплащат, като например създаването през 1996 г. на обществен орган, който популяризира корейската литература в чужбина и обучава преводачи.

Корейската литература се възползва и от кей-поп феномена. Когато член на момчешката група Би Ти Ес, например, е видян да чете книга за самопомощ, от нея са продадени стотици хиляди екземпляри. 

Режисьорът на "Паразит" Пон Джун-хо обяснява южнокорейското творчество по един по-неочакван начин:

"Ние сме страна на работохолици. Хората работят твърде много. И в същото време пием твърде много. Така че всяка вечер има интензивни пиянски сесии и всичко става много екстремно".
За реклама: 0887 45 24 24 и juliana@mg24.bg
За контакти: 0700 450 24 и office@mg24.bg
©2020 Медия груп 24 ООД. zaplovdiv.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от zaplovdiv.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни . Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в zaplovdiv.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.