close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Политика
Лица
Институциите
Анализи
Бизнесът
Прогнози
Спорт
RSS
Водещи новини
За 4 години партиите платиха 45 милиона лева за избори
©
15:04 / 02.10.2024
505
От началото на 2021 г. страната е белязана от политическа нестабилност, в резултат на която се проведоха шест парламентарни избора. На прага на седмата кампания (шеста предсрочна) за Народно събрание ще представим колко струваха предизборните надпревари на основните формации, които имаха представители в 45-ия до 50-ия парламент. 

Данните показват, че за всяка последваща кампания партиите са намалявали разходите си. Така вложенията, направени от 31-те формации, регистрирани за участие в кампанията за парламентарните избори на 9 юни тази година, възлизат на 5.65 млн.лв. В сравнение с направените разходи в кампанията за изборите през април 2021 г., партиите са отделили почти 2 пъти по-малко средства (като тогава в надпреварата участие са взели общо 30 формации). 

В началото на август Сметната палата публикува отчетите на всички партии и коалиции, участвали в парламентарните избори на 9 юни 2024 г. От тях стана ясно, че формациите са изразходвали общо 5 654 515 лв., за да организират и проведат кампаниите си. 

А за какво са похарчени най-много средства в шестте парламентарни кампании в последните години? Медиите ли са основото разходно перо за партиите? 

Разходите на партиите в кампаниите

Данните от подадените пред Сметната палата отчети на всички формации, участвали в кампаниите в периода април 2021 г. – юни 2024 г., показват, че разходите, които те са направили, възлизат на общо 45 332 100 лв. 

Във всяка една от шестте кампании най-много партийни ресурси се насочват към медиите. Отразяването на кандидатите и техните послания обикновено представлява около 70% от всички разходи в кампанията. Общата сума, отделена за партийна реклама, която партиите са платили на доставчиците на медийни услуги, е в размер на 31.77 млн. лв. От тях почти 4.2 млн. лв. са от медийни пакети – държавна помощ в полза на малки и нови политически формации, които не получават партийна субсидия. С тази подкрепа се цели техните послания могат да достигнат до повече потенциални гласоподаватели. 

Далеч след медийните разходи са тези за масови прояви и агитационни материали – 5.935 млн.лв. (или едва 13 %). Това в известна степен се дължи на тенденцията от последните години формациите да залагат все повече на рекламата на посланията си в медиите за сметка на срещите по места с избиратели. Така наблюдаваме все по-ограничен пряк контакт между кандидатите и потенциалните избиратели. Можем да допуснем и че ПР формите и материали, които са форма на еднопосочна комуникация, са и по-комфортни за партиите. В последните години наблюдаваме и изместването на политическите кампании на полето на социалните мрежи. Предимството им е, че осигуряват директен достъп до голям кръг от потенциални избиратели без необходимост за заплащане на медийно време и без журналисти, които да задават въпроси. Цената за подобна реклама е значително по-ниска, в сравнение с тази в традиционните медии, а съобщенията могат лесно, бързо и многократно да достигат хиляди потребители, таргетирани целенасочено от партиите.

Постоянно присъствие във всеки парламент след изборите през април 2021 г. имат формациите ГЕРБ-СДС, БСП и ДПС. 

"Възраждане" има излъчени представители в четири от шестте парламента за същия период. Партията успява да излъчи за първи път депутати през ноември 2021 г., когато получава 4.86% от подадените гласове. 

"Има такъв народ" имат представители в пет от шестте парламента след април 2021 г., като не успяват да преминат бариерата от 4% в изборите през октомври 2022 г. 

За провеждането на шестте парламентарни кампании участниците са отделили малко над 45 млн. лв. Почти ⅔ от тях (31 031 000 лв.) са разходите, направени от парламентарно представените формации от 2021 г. насам. Техните отчети пък показват, че основен източник на финансиране е партийната субсидия. 

Каква е била ефективността на направените разходи в последните 4 години е въпрос, който партийните централи трябва сериозно да си зададат в навечерието на поредните предсрочни избори. Предстои да разберем какви приоритети ще представят формациите в рамките на кампанията, как ще достигнат до симпатизантите си и ще предложат ли решения на належащи за обществото ни проблеми, които да върнат избирателите пред урните.

Институт за развитие на публичната среда

 

 

 

 

 


За реклама: 0887 45 24 24 и juliana@mg24.bg
За контакти: 0700 450 24 и office@mg24.bg
©2020 Медия груп 24 ООД. zaplovdiv.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от zaplovdiv.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни . Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в zaplovdiv.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.