close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Политика
Лица
Институциите
Анализи
Бизнесът
Прогнози
Спорт
RSS
Водещи новини
Как сте, господин Карадайъ? Радев и ДПС се циментираха взаимно
©
09:26 / 23.08.2021
556
Задавайки публично въпроса "Коя е вашата родина, г-н Карадайъ?", Румен Радев извърши рутинна политическа операция, която мнозина преди него са практикували със същия успех. Първият резултат от задаването на този въпрос е поредно 

"циментиране" на ДПС като етнокорпоративна пирамида,

 защото обикновените избиратели на тази партия го разпознават като заплаха - или увертюра към заплаха. През последните 30 години върхът на ДПС провокира и дори организира подобни "патриотични" фойерверки за да мобилизира и обедини своите избиратели. В случая - едва ли върхът на ДПС е инициирал подобен въпрос. Той дойде при тях като безкористен(?!) подарък от страна на Радев, пише политологът Огнян Минчев.

 Вторият резултат от така зададения въпрос е проектирането на самия Радев като пламенен патриот, защитник на българщината - ефект, който пък ще увеличи собствения му рейтинг и шансовете му за преизбиране наесен. Практикуването на подобен род фойерверки, задяващи се с междуетническите отношения в България е особено опасно на фона на всичко, което се случва в света около нас понастоящем. За съжаление обаче, всяка разумна и наистина отговорна към националните ни интереси позиция към ДПС и към етническите отношения у нас изисква много повече интелект, познания и политически опит, отколкото стандартния български политик е готов да инвестира в своите позиции и действия. 

ДПС е виртуозно изпълнен политически проект от страна на специалните служби в Москва и София в края на 80-те и началото на 90-те години. Успехът на партията да контролира мюсюлманските малцинства в България, използвайки, не на последно място, страха от рецидив на т.нар. "възродителен процес", предостави много ценен и устойчив във времето 

политически ресурс в ръцете на посткомунистическата олигархия

в България, оперираща в тясно взаимодействие с постсъветските олигархични структури. Лидерът на ДПС и неговите партньори многократно умножиха този ресурс през годините на т.нар. преход като позциционираха партията не само като монополен политически представител на българските турци и мюсюлмани, но и като цялостна политико-корпоративна структура за посредничество между олигархичното ядро зад сцената и публичните институции на държавата. В началото на прехода тази роля бе възложена - по обясними причини - на БСП, но тя се провали в осъществяването й. Стабилният електорален потенциал, независим от политическата конюнктура, стриктната дисциплина и безмилостна йерархия, както и доверието между върха на ДПС и задкулисното ядро на олигархията превърнаха Сарая в комплексна пирамидална структура, изпълняваща три обособени типа роли:

Първо - механизъм за етнически контрол.

Второ - корпоративна йерархия, взаимодействаща и ръководна по отношение общите интереси на корпоративната олигархия в България. 

Трето, ефективен политически посредник между олигархичните задкулисни структури и публичните отношения в държавата. Третото е на практика механизъм за ефективен контрол над държавата от страна на задкулисието. НДСВ, БСП, ГЕРБ се качват и слизат от власт. ДПС - на власт или в номинална опозиция - остава в същата триединна роля и я изпълнява успешно.

Оттук следва и цялата деликатност на проблема за отношението към ДПС от страна на другите обществени и политически фактори в България. Ние не можем да се освободим от структурно заложената система на мащабна корупция, изсмукваща националния ресурс на страната и поставяща я в неизменно последното място по развитие в Европа, без да "детронираме" ДПС от позициите му на посредник и разпределител в нелегитимните отношения между олигархичната мафия и държавата

Можем да вдигаме бунтове и да "пенсионираме" Симеон, Станишев и Борисов, но докато не достигнем до ключовата роля на Сарая в практикуването на този корупционен shortcut между мафията и държавата и не я разградим - няма да реформираме завладяната държава в България. И не просто да извадим Сарая от тази роля, а да направим самата роля невъзможна за практикуване от когото и да било другиго. Тежка, непосилна - засега - задача пред българското общество. 

Но решавайки тази задача в обозримо бъдеще ние не бива и за миг да забравяме, че вакуумът в междуетническите отношения, който това "детрониране" на Сарая ще предизвика би бил изключително опасен предвид силната заинтересуваност на мащабни и мощни сили да го запълнят под свой контрол. Тези сили са и на Изток, и на Юг, и вътре в самото българско общество. Мнозина сред тях няма да се поколебаят да организират мащабна криза в междуетническите отношения за да си проправят път към контрола върху тях. Затова отговорното държавническо - и гражданско поведение в интерпретиране на ролята и позицията на ДПС трябва да отчита внимателно необходимостта от съвместяване на тези две формално изключващи се цели: ограничаване и отстраняване на Сарая от неговата роля на мощен корупционно-олигархичен посредник в отношенията икономика-политика и съхраняване на стабилността и предвидимостта в развитието на междуетническите отношения в България в полза на обществената стабилност и интегритет на страната. Трудна задача, но неизбежна ако трябва

да реформираме и да освободим българската държава от олигархичен контрол,

и да съхраним нейната стабилност и интегритет. 

Решаването на тази задача предполага внимателно прецизиране и нюансиране на отношението към ДПС в тези две негови роли - олигархичен посредник и припознат политически представител на българските турци и мюсюлмани в публичните институции на държавата. Задачата се усложнява допълнително предвид специфичните роли, които ДПС играе и в международния контекст на България - както в отношенията с Русия, така и с отношенията с Турция. ДПС е политически фактор, който има значими позиции и в отношенията си с българските партньори в ЕС и НАТО. За да бъде решена тази задача е необходимо да имаме политици - държавници, които носят съзнанието за собствената си легитимност единствено в резултат от доверието на българските граждани към тях. Политици и държавници, които категорично неглижират зависимостите, налагани върху българските политически актьори от олигархичното задкулисие. Не твърдя, че е лесно, не твърдя, че е безопасно. Но е единственият начин да се постигне успех в реформиране на държавата, включително и в освобождаване на междуетническите отношения от статута им на заложник на посткомунистическата олигархия - наша и чужда.
За реклама: 0887 45 24 24 и juliana@mg24.bg
За контакти: 0700 450 24 и office@mg24.bg
©2020 Медия груп 24 ООД. zaplovdiv.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от zaplovdiv.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни . Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в zaplovdiv.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.